Rozwijanie obu półkuli mózgu dziecka - karty pracy
Jak wspierać rozwój obu półkul mózgu u dzieci: Sposoby na pełny potencjał
Rozwój mózgu dzieci to niezwykle fascynujący proces. Nasze mózgi składają się z dwóch półkul - lewej i prawej, które kontrolują różne funkcje. Odpowiednie wsparcie dla obu półkul mózgu może pomóc dzieciom w osiągnięciu pełnego potencjału intelektualnego, emocjonalnego i kreatywnego. W dzisiejszym wpisie na bloga przyjrzyjmy się, jakie są obie półkule mózgu, dlaczego ich harmonijny rozwój jest istotny, oraz jakie sposoby możemy zastosować, aby wspierać ten rozwój u naszych dzieci.
Zrozumienie obu półkul mózgu
Mózg składa się z dwóch hemisfer, czyli półkul - lewej i prawej. Każda z tych półkul kontroluje różne funkcje i umiejętności.
Półkula lewa związana z logicznym myśleniem i analizą. Odpowiada za mowę i język. Kontroluje matematykę i umiejętność czytania. Półkula prawa związana z kreatywnością i wyobraźnią. Odpowiada za rozpoznawanie wzorców i emocje. Kontroluje zdolności artystyczne i muzyczne.
Dlaczego harmonijny rozwój obu półkul jest ważny
Integracja umiejętności - harmonijny rozwój obu półkul pozwala dzieciom łączyć umiejętności logiczne i kreatywne, to umożliwia rozwiązywanie problemów w bardziej efektywny i twórczy sposób.
Lepsza komunikacja - dzieci z rozwiniętymi obiema półkulami mogą wyrażać swoje myśli zarówno słowami, jak i sztuką czy muzyką. To pomaga im lepiej komunikować się z otoczeniem.
Wydajność szkolna - umiejętność korzystania z obu półkul mózgu może wpłynąć na sukces w nauce, zarówno w matematyce, jak i sztukach.
Sposoby na wspieranie rozwoju obu półkul mózgu u dzieci
Edukacja interdyscyplinarna - zachęcaj dzieci do eksplorowania różnych dziedzin, takich jak matematyka, literatura, sztuka, muzyka i sport. Pomaga to akurat w rozwijaniu obu półkul mózgu.
Zabawa i twórczość - daj dzieciom czas na zabawę i kreatywne aktywności, takie jak rysowanie, malowanie, czy muzykowanie - rozwój prawej półkuli mózgu.
Ćwiczenia umysłowe - zaproponuj łamigłówki, gry planszowe, układanki i zadania matematyczne - wspomagania rozwoju półkuli lewej mózgu.
Wspieraj emocjonalne doświadczenia. Rozmawiaj z dziećmi o ich uczuciach i emocjach. Pomaga to w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej, związanej z półkulą prawą.
Zrównoważony rozwój
Indywidualne podejście. Pamiętaj, że każde dziecko jest inne, więc ważne jest dostosowanie podejścia do jego potrzeb i zainteresowań.
Czas na relaks. Zbyt duża presja na rozwijanie obu półkul mózgu może prowadzić do stresu. Zapewnij dziecku czas na odpoczynek i zabawę bez konkretnej celowej nauki.
Wspieranie harmonijnego rozwoju obu półkul mózgu u dzieci jest kluczowe dla ich pełnego potencjału. Poprzez różnorodne aktywności, edukację interdyscyplinarną i wsparcie emocjonalne możemy pomóc naszym dzieciom stawać się bardziej zrównoważonymi i kreatywnymi jednostkami. Pamiętajmy, że każde dziecko jest unikalne, dlatego ważne jest dostosowanie naszych działań do jego indywidualnych potrzeb i predyspozycji. W ten sposób przyczyniamy się do lepszego rozwoju całego mózgu naszych dzieci.
Ćwiczenia wspomagające rozwój obu półkul mózgu - gimnastyka mózgu
Ćwiczenia ruchowe Gimnastyki Mózgu z zakresu lateralności, stabilności i koncentracji doprowadzające do zrównoważenia prawej i lewej strony mózgu i ciała. Autorem ich jest Amerykanin Paul Dennison. Specjalny zestaw ćwiczeń przywraca naturalną integrację umysłu i doprowadza do zrównoważenia prawej i lewej strony mózgu i ciała. Ruszając się gimnastykujemy więc nasz mózg, co daje nam możliwość całościowego spostrzegania świata w szerokim tego słowa znaczeniu i pomaga pokonać stres.
- RUCHY NAPRZEMIENNE – celem wykonania ruchów naprzemiennych jest zintegrowanie obu półkul mózgowych. Jednoczesne ruchy prawą i lewą stroną ciała powodują, że prawa i lewa półkula mózgowa stymulowane są w tym samym momencie. Sprzyja to aktywizowaniu całego mózgu.
Ruchy naprzemienne należy wykonywać bardzo powoli, gdyż powolne wykonywanie wymaga zaangażowania precyzyjnych ruchów i równowagi. - PUNKTY NA MYŚLENIE - Punkty na myślenie wykonuje się poprzez położenie ręki na pępku, podczas gdy druga ręka stymuluje punkty pomiędzy żebrami (między mostkiem, a pierwszym żebrem).
Masujemy to miejsce ok. 30 sekund, po czym zmieniamy ręce i powtarzamy ćwiczenie.
Podczas masowania wykonujemy ruchy koliste, zgodne z ruchem wskazówek zegara. Aby odnaleźć punkty na myślenie kładziemy kciuk i palec wskazujący na kostkach obojczyka, a następnie zsuwamy palce ok. 1 cm w dół w poszukiwaniu zagłębienia. Ćwiczenie to poprawia jasność myślenia, koncentrację uwagi, eliminuje przekręcanie liter, przestawianie sylab.
- POZYCJA COOK-a zadaniem tego ćwiczenia jest odblokowanie emocji i umożliwienie kontaktu z płatami czołowymi mózgu gromadzonymi zdobytą wiedzę. To skomplikowane ćwiczenie naprzemienne posiada podobny intrygujący efekt jak ruchy naprzemienne. W zarówno ważny sposób, świadomie aktywuje się czuciowe i ruchowe obszary kory każdej półkuli mózgu. Blokady emocjonalne mogą skutecznie uniemożliwić pracę umysłową. Człowiek zestresowany, przerażony nie myśli racjonalnie. Znamy uczucie kiedy nic nie przychodzi do głowy, mimo że znamy odpowiedź na pytanie (egzamin).
Ćwiczenie to składa się z dwóch części, przy czym pierwsza z nich ma trzy wersje.
I Część
Wersja1 „spódnicowa” – pozycja stojąca, nogi skrzyżowane, ręce krzyżujemy na klatce piersiowej, język dotyka podniebienia górnego. Można ją wykonać siedząc. Oczy zamknięte. Pozycja uznana za najsilniej działającą.
Wersja 2 - „spodniowa” – siedząc na krześle zakładamy nogę na nogę w ten sposób, że kostka jednej nogi opiera się o kolano drugiej. Ręce skrzyżowane przy czym jedna ręka na klatce, a druga na palcach stopy, język na podniebieniu górnym, oczy zamknięte.
Wersja 3 – „leniuszek” – nogi skrzyżowane na kostkach, ręce skrzyżowane na klatce piersiowej, dłonie wsunięte pod pachy w ten sposób, że wystają tylko kciuki.
II Część
1. Budka - Stopy ustawiamy równolegle do siebie, ręce stykają się palcami na brzuchu (Budka), język na podniebieniu górnym, oczy zamknięte, jeśli chcemy się zrelaksować, a jeżeli mamy zamiar przystąpić do działania po prosu otwieramy oczy i wykonujemy kilka głębokich oddechów.
Ćwiczenie to poprawia stymulację prawej półkuli, pamięć bezpośrednią, koncentrację, umiejętność słuchania. Nadpobudliwi i rozdrażnieni stają się spokojniejsi. Zahamowani , zablokowani otwierają się emocjonalnie.
2. Sowa – to ćwiczenie pomoże dzieciom mającym trudności ze zrozumieniem ze słuchu i zmęczonym nadmierną koncentracją wzrokową. Przez chwilę rozgrzewamy mięsień kapturowy, chwytamy go dość mocno, zwracamy głowę w tę stronę, nabieramy powietrza i wypuszczamy je strumieniem kierując głowę w przeciwną stronę ( lub krótkimi strumieniami) – można dołączyć wokalizację – pohukiwanie sowy.
Ważne kierujemy głowę poziomo na ramię i z powrotem. Ćwiczenie wykonujemy trzy razy – następnie zmieniamy rękę.
3. Słoń – jedna rękę podnosimy w górę, ramieniem zakrywamy szczelnie ucho i poruszając tylko górną połową ciała wykonujemy jak najobszerniejsze leniwe ósemki pamiętając, że zaczynamy je zawsze w lewo i w górę. Po kilku ósemkach zmieniamy rękę i powtarzamy ćwiczenie. Możemy wykorzystać słonia do zapamiętywania szczególnie trudnych słów z naszego lub obcego języka. Ćwiczenie to poprawia rozumienie ze słuchu, umiejętność formułowania myśli, koordynację górnej i dolnej połowy ciała, pamięć i ortografię.
> KARTY PRACY (POBIERZ). <<<<
TAKIE ĆWICZENIA SĄ BRDZO PRZYJEMNE I RELAKSUJĄCE. MOŻNA JE WYKONYWAĆ CODZIENNIE PRZED SNEM, WTEDY DODATKOWO ROZLUŹNI TO NASZE DZIECKO I POMOŻE MU DOTLENIĆ ORGANIZM I SPOKOJNIEJ ZASNĄĆ, A SAM SEN BĘDZIE BARDZIEJ EFEKTYWNY.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii BLOG